الحج جوجل لو حد عايزه فحاجة

الخميس، يونيو 05، 2008

نهر الحب...عشان خاطر عيونك...كباريه الوردة الحمرا يا اسطه اصلى هموت بكرة!...هو فى ايه يا عاااالم؟!!!

هل شاهدت فيلم نهر الحب؟
هل تاثرت به؟
هل تعاطفت مع البطلة-فاتن حمامه-عندما ذهبت لتنتحر امام القطار؟
هل كنت تتمنى ان يطلقها زوجها الشرعى-ذكى رستم-لتوج قصة حبها المحرم مع عشيقها-عمر الشريف؟
كنت دائما عندما كان يعرض هذا الفيلم انشغل عن مشاهدته بمراقبة ردود افعال اسرتى وتعبيرات وجههم التى تنم عن تاثر بالغ بما يفعله الشرير ذكى رستم بالزوجة الطيبة التى حرمت من الحب والحنان والتقدير من زوجها فيدفعها هذا الى ان تبحث عن الحب مع رجل اخر وتخونه..نعم تخون زوجها مع هذا الرجل..
الغريب انى كنت الاحظ دائما تعاطفهم مع الزوجة الخائنة وعشيقها وبغضهم للزوج الضحية فى كل هذا,
مهما كان هذا الزوج قاسيا لا يقدر زوجته فهو زوجها وكان عليها تحمل نتيجة قرارها بالموافقه على زواجها منه منذ البداية..ولكن الاعلام صورها ضحية فى هذه ايضا وانها وافقت عليه من اجل ان تؤمن مستقبل اخيها-عمر برضه بس الحريرى-طب خلاص لو كدا فعلا يبقى تشرب بقى وتتحمل نتيجة قرارها فلا يوجد اى مبرر للخياااااااانه
ياجدعان دى حتى ماحاولتش تتمسك بابنها وترجعه ليها حتى وان كان غصبا او خطفا
من الواضح انها لم تتحمل العيش بعد عشيقها حتى وان كان هناك سبب اقوى يجعلها تتمسك بالحياة من اجله حتى وان كان هذا السبب هو ابنها!!
ومع ذلك تعاطفنا معها وتعاملنا مع الفيلم على انه من اروع قصص الحب الرومانسية
مش شايفين انها غريبة شويه؟
وايه رايكم كمان فى مسرحية عشان خاطر عيونك؟
محدش يقدر ينكر انها مسرحية حلوة وممتعة وانا عن ذات نفسى بحبها
ولكن
اذا ركزنا قليلا على الفكرة او قصة المسرحية سنتفاجئ بانها تساعد على انتشار ثقافة الاعمال والدجل والشعوذة
لا دى كمان خلتنا ندعى مع البطلة-شريهان-بان تحقق حلمها لتصبح راااااااقصة بالصلاة ع النبى
ونعد معاها من واحد لسبعة وبداخلنا نريد الضحية-محمود الجندى- بان يعدى على الحجاب عشان العمل يشوف شغله والمفعول يبتدى الحمد لله كلنا كنا عايزين العمل يتم
ويعدى الجندى والعمل يشتغل رهوان فى لحظتها
طب ما الاعمال حاجة حلوة اهو!
لا وفى حاجة كمان انا مستغربالها اوى فى الافلام العربى القديمة
ان تلاقى مشهد شخص فى كباريه بيشرب خمرا اصله لسه عارف من الدكتور ان ايامه فى الدنيا معدوده
انا لو اتحطيت فى الموقف دا
مش هقوم من على سجادة الصلاة
مش اروح اشرب خمرا!
ولا انتو رايكم ايه؟

هناك 10 تعليقات:

  1. انا لو اتحطيت فى الموقف دا
    مش هقوم من على سجادة الصلاة
    مش اروح اشرب خمرا!


    بصي كل واحد حر في قراراته
    وكل واحد حر في رد فعله
    مش لازم قناعاتك تكون هي نفسها قناعات الناس التانية

    ربنا خلقنا مختلفين في حاجات كتير
    نفسي الناس كلها تحترم الاختلاف

    ردحذف
  2. يعنى انت شايف يا مصطفى ان دا اختلاف؟
    انا بتكلم عن وجهة النظر اللى بتقول مادالدنيا خربانه مش هتيجى على دى
    انا مش مع الناس دول
    وقولت لو انا مكانهم ايه هيكون رد فعلى
    مش معنى انى انتقدتهم يبقى انا مابحترمش الاختلاف
    ميرسى جددددددددا على انك نورت المدونة
    وربنا يوفقك فى مذاكرتك ويشرف البيبى بالسلامة قريب

    ردحذف
  3. akid 3ndk 7a2 bs f3lan el nas mo5tlfa fi rdod af3lha w el a3lam lih t2sir kbir gdan y3ni lama byswr enha d7ya mesh da t7rid 3'yr mobashr 3ala el 5yana bs hya di masr w la 3za2

    ردحذف
  4. انا الافلام اللى زى دى هى اللى اكدتلى ان الاعلام له دور فعال جدا
    واكيد الناس مختلفه بس نفسى كل واحد يتخيل كدا لو اتحط -بعيد عن القارييين يعنى- فى موقف زى دا هيكون رد فعله ايه؟
    اصلى كدا ابتديت احس ان انا اللى مختلفة عن بقية الناس وان الطبيعى هو ان الواحد يروح يشرب خمرا لما يعرف ان ساعته قربت
    ميرسى اوى ياتوتا على مرورك

    ردحذف
  5. انا شايف ان دى حاجه ميختلفش عليها اتنين على الاقل عشان حسن الخاتمه لان الانسان يبعث على ما مات عليه
    ولو الاعلام بتاعنا اعلام هادف كان قدر يزصل الرساله على احسن شكل ليها لكن احنا تفكيرنا تفكير هدام مش بناء ودايما نفكر بالعكس

    ردحذف
  6. انا شايف لت دى حاجه المفروض ميختلفش عليها اتنين عشان حسن الخاتمه على الاقل
    ولان المرء يبعث على مايموت عليه ودي حكمه ربنا فى ان كل واحد يجهل متى موته والا كان فسد وعمل كل الحرام طول حياته وقبل مايموت يصلي والمفورض الاعلام يغض الرساله فى احسن صورها واحسن طريقه لكن للاسف اعلامنا هدام مش بناء

    ردحذف
  7. غير معروف
    انا ملاحظه بقالى مدة كبيره انا فعلا اعلامنا بقه زى الزفت والحمد لله بس هى هتيجى عليه يعنى
    ماكل حاجة زى الزفت
    ربنا يستر
    شكرا على مرورك

    ردحذف
  8. باسمة مودنتك جميلة و مواضيعك لذيذة :) بس الساعة 5 الفجر ..فهرد بالتفصيل مرة تانية ...سلام

    ردحذف
  9. ازيك يا بوسى انا موافقاكى فى رايك ان فاتن حمامة خاينة وانها مش ضحية وان زكى رستم فعلا هو الضحية بس هما الكتاب تفكيرهم كدة ممكن يكون ده عشان انهم مش عرفين بدينهم اوى بس انا وانتى وكتير غيرنا اتفرجو عالفيلم وهما رافضين الفكرة اللى الكاتب بيحاول يوصلها للمشاهدين

    ردحذف
  10. sad moon
    الحمد لله ان حد خد باله م الموضوع دا غيرى يا امل:D:D
    انا كنت ببقى مستغرباهم اوى وهما متعاطفين مع فاتن حمامة وعمر الشريف ومقضينها عياط طول الفيلم حتى فى الفواصل!
    منورة البلوج يا قمر:d

    ردحذف