الحج جوجل لو حد عايزه فحاجة

الثلاثاء، أغسطس 10، 2010

اما بعد..

تنتهى من اعداد الطعام لأطفالها لتحاول ان تختطف ولو نصف ساعة تريح فيها جسدها ..الراحة التى الزمتها ان تجبر اطفالها على النوم ايضا..
بعد ساعة انتصرت عليهم ..بدأوا فى تناول الارز بلبن مع الملائكة اخيرا!
استلقت اعتقادا منها ان النوم ينتظرها بفارغ الصبر وقد تأخرت هى عليه!.. يبدو انه زهق وطار!!
تغمض عينيها فى اصرار محاولة ان تستدعيه مرة اخرى فى استعطااف!

كانت فى بداية الثلاثين من عمرها..ملامحها تنم عن جمال طاغ قد توارى خلف بشرة مهملة ووجه تشع الهموم منه!!!!!!!..جسم ممتلئ الى حد ما..شعر يعطى أمل انه سيبدو فى حالة جيده اذا تم الاعتناء به!
ملابس تخبرك من اول نظرة ما الذى تم طبخه خلال الاسبوع..
فجأة..وبدون اى مقدمات!..رسم لها خيالها صورتها..صورتها التى كانت تحلم ان تكون عليها عندما تصل الى هذه المرحلة من مراحل عمرها..
امراة جميلة,انيقة,قطعت شوطا طويلا تجاه ما تحلم به لكن احلامها لم تنتهى بعد..تجلس على مكتب فخم..حولها مجموعة من الصحفيين..تتناقش معهم فى قضايا الاسبوع والافكار الجديدة التى لم تنفذ بعد..
تنتهى من الاجتماع لتدخل مكتبها سيدة يبدو عليها الفقر..تعرض عليها مشكلتها فى شئ من الكبرياء –غير مضطره لاذراف المزيد من الدموع فهى تعلم جيدا ان طلبها مجاب-كانت ارملة وبالطبع تتمنى ان تحصل على معاش زوجها قبل ان تذهب له هى الاخرى!!
تليفون منها لوزيرة الشئون الاجتماعية..انتهت المشكلة!
تستقبل عدة حالات مشابهه لتفعل ما بوسعها لتساعدهم..تنزل بنفسها الى الاحياء الشعبية لترى بنفسها مشاكل الفقراء –ربما لم يملكون ثمن المواصلات ليصلوا اليها-..
تعود على بيت والديها لتباركلهما اداء فريضة الحج..فطالما حلمت ان تهاديهما مثل هذه الهدية لترد ولو جزء بسيط جدا من جميلهما عليها..كانت تتحمل مشقة الدراسة وتعب اعصاب الامتحانات والسهر وحياة الصعلكة التى لازمتها فى بداية مشوارها من اجل هذا الهدف تحديدا..ويأتى وراءه عدة اهداف تقل عنه اهمية نعم ولكنها مهمة جدا بالنسبه لها ايضا..

-مامااااااااااااااااااااااا اسلام ضربنى!!!

تفيق على صوت ابنتها دنيا ليتضح لها ان اطفالها قد قضوا على كل اطباق الارز باللبن واستيقظوا مجددا وبكل نشااااط وهى لم تنم بعد!!
تذهب لتفض الخناااق بعد عنااء وتستعد لأخذ حمام و"سشورة"شعرها ولكن يبدو ان زوجها قد عاد من العمل..
لا مفر من اعداد الطعام له اولا..

-فين الأكل؟؟
-حالا هيكون جاهز.
اثناء تناوله للطعام..ينظر لها طويلا ليقول
-اتغيرتى!
-اتغيرت ازاى يعنى؟!
-مبقتيش ايمان اللى انا حبتها وخطبتها!..فاكرة ايام الخطوبه كنت عامله ازاى؟؟؟..رقة اييييه وجماال ايييه وثقااافة ايييييييييييييه و..
-.......!!!!
-دلوقتى..:S..انا مش عارف ليه الستات بتتغير كدا بعد الجواز! الواحد مننا يا عينى يكون فاكر نفسه متجوز ست واحده بعد الجواااز بتقلب على حاجة تانية خااالص!! وبعدين ييجوا يلوموا ع الراجل اللى يبص برا ولا يخون مراته! ييجوا يشووووووووووووفوا!!
-لا بقى مانت متعملش فيا كل دا وتيجى بعدها تقولى ايه اللى حصلك!!!
-نعم؟! قصدك ايه ان شاء الله؟؟!!
-يعنى يا استاذ انت حبيت ايمان البنت الطموحه البنت اللى مفيش حاجة تهتم بيها غير نفسها! يومها كان كله عشانها هى مش عشان اربعه غيرها!!!
-يعنى ايه؟ بلاش اقولك ع الحاجات اللى اتغيرت فيكى عشان تغيريها وترجعى زى ما كنتى!!!
-لا والله؟ ارجع زى ما كنت؟! عايزنى ارجع زى ما كنت بعد ما سيبت كل حاجة عشانك؟! انت عارف انا ضحيت بايه عشان اعرف الاحق عليك وع العيال! انا ضحيت ب 19 سنة اشغال شاقة ومذاكرة وتعليم وتنطيط عشان اتدرب قال يعنى هشتغل بعدها!!!
..انا ضحيت بحاجات كتير اووووووى كنت عايشه عشان احققها! انت عارف يعنى ايه بقيت حاسه انى كومودينو بالنسبالك!!!
كل علاقتنا ببعض انك تيجى تاكل وتنام ويوم مابتتكلم معايا بيبقى عشان تتريق عليا واتغيرتى وماتغيرتيش!!!
لو فى حاجة اتغيرت فيا من ساعة ما كنا مخطوبين..فانت المسئول عنها لان مفيش حاجة جدت فحياتى غير انى اتجوزتك!!
-......!

هناك 6 تعليقات:

  1. يا ستاااااااار يا رب...
    ليه بس النكد ده من أول رمضان ، الجميل في خواطر كبار المدونين زي حضرتك انها بتعرفني المستقبل الزاهي الألوان بانتظاري :) :)
    بهزر مقصدش حاجة و الله...
    بعيدا عن النكد اللي في القصة ، اسلوب السرد جميل و خلاني احس اني جوا الموقف نفسه و حاسس بنفس انفعالات الزوجة و حرقة دمها ، أهو جوزها ده بيسموه عندنا نطع أو جعر :)
    و إن كنت شبه متأكد من إن أكثر الفتيات بداخلها نفس صورة الذات الطموحة الحالمة ، و بعد الجواز بتنمحي كل الأحلام...
    فعلا شئ يحسر إنك تضيع نص عمرك كله في تعب من أجل لا شئ غير تربية أوغاد صغيرة...
    الواقع مؤلم للأسف...
    كل سنة و حضرتك بألف صحة و سلامة ، اسعدني جدا اني اتكعبلت ف مدونة حضرتك و ان شاء الله مش آخر كعبلة :)

    ردحذف
  2. يا استاذ مستفذ!
    روح يا شيخ
    اله يجبر بخاطرك
    ويزود كومنتات مدونتك
    زى مانت شايف انا بدخل البلوج دى عشان اكلم نفسى واخرج تانى!:))))))))))
    تعليقك اسعدنى جددا
    وياريت تتكعبل كتير
    متخافش هتلاقى اللى يسندك;)

    ردحذف
  3. أستاذ مرة واحدة؟...
    بلاش الدعوة دي الله يكرمك قبل كده ربنا كتر الكومنتات بقيت شايل هم الردود :)
    لأ مين قال انك بتكلمي نفسك انا رجعت للتدوينات القديمة من 2008 لقيتك كنتي متفاعلة مع مدونين آخرين و موضوعاتك بجد بتقول انك اخترتي مجالك المناسب للدراسةو العمل ، جايز بس بطلتي تتفاعلي مع بقية المدونات أو وقتك مش سامحلك ، إنما التدوين في أساسه تبادل للأفكار و الآراء ، يعني مفيش دافع هايخليني ازورك و اقرالك غير لو شفتلك عندي كومنت عجبني فيه رأيك و فكرك ، انما حظي الجميل اني لمحت مدونتك بالصدفة داخل مدونة تانية و عجبتني اسما و محتوي...
    استمري في الإبداع و تفاعلي مع بقية المدونين ، صدقيني مفيش جو أنقي من جو التدوين الراقي ، خصوصا انك مع الوقت بتحسي انهم زي عيلتك التانية...
    تحياااااتي...

    ردحذف
  4. ربنا يخليك بجد! انا فعلا اول ماعملت البلوج دى كنت مهتمه بيها..ولسه قريب ابتديت ارجعلها تانى
    فى الوقت اللى كنت رامياها جيت افتحها معرفتش افتكرتها اتسرقت! كنت حاسه انى اتشردت ومبقاليش بيت
    ولما عرفت افتحها حسيت ان روحى اتردتلى
    الموضوع طلع مهم فعلا
    متشكرة لتعليقك:)

    ردحذف
  5. احم احم هما بيقولوا ايه ف المناسبات ديه
    العواف عليكي
    وكل سنة وانتي طيبة ده مبدئيا

    سردك خلاني اعيش الموقف واحس اني هيا(اعوذ بالله)
    فكرة اننا نتنازل عن احلام وطموحات عشان نحقق حجات تانية كانت من وجهة نظرنا مهمة في لحظة..

    احساس بشع جداااا وبيزيده سوء عدم التقدير والاحترام
    هيا سنة الحياة ولا استطيع معارضتها بس مهزلة في نفس الوقت..ان تعبها وتضحياتها راحوا بلاش

    في الحكيكة يحني بقالي كتير معملتش كومينتات ونسيت كنت بكمونت( فعل مشتق من كومينت) ازاي

    استحمليني ده انا زي بنت الجيران برضو :)
    سلامُ عليكِ

    ردحذف
  6. انتى عارفه ان ممكن نعمل اى حاجة مهمة كانت مرهقة ومتعبة جدا بالنسبة لنا..بس اقله اقله يعنى يكون فيه تقدير!
    بجد لما حد يتعود على انك بتخدميه وبتضحى عشانه ويبتدى يتعامل مع كل دا على انه واجب عليكى ومسلمات ولازم تعمليها! لا بأه اتس اوفر اوووفر يحنى!!:))))
    انتى نورتييييييييييينى بجد
    وليا الشرف انى رجعتك لحياة الكمنتته:D;)

    ردحذف